Monday, April 17, 2006

- FUCK YOU ART LOVERS eller DØDE DYR

ENDNU EN DAG I KUNSTENS TJENESTE
Friis Fast Diary Nr. Etellerandet.
- FUCK YOU ART LOVERS eller DØDE DYR
- Af Morten Friis
- Jeg kan huske engang min gode ven og vores Store Leder Colonel
fortalte mig, efter en af de mange pauser i vort venskab, at når han kom
hjem, så var lyset på hans telefonsvarer, som angav at han ikke havde
modtaget nogen beskeder, som en fuckfinger, der rejste sig op ad hans
telefonsvarer. I dag spørger jeg mig selv, er jeg en del af emergency
room, er jeg et outcast, ja, jeg spørger mig selv, HADER JEG
KUNSTEN?, efter denne oplevelse med disse kunstnere, eller kan min
KÆRLIGHED TIL KUNSTEN overleve endnu et nederlag.
- JEG KAN HUSKE, FRA MIN TIDLIGE BARNDOM, AT JEG HØRTE OM
BJØRN NØRGAARDS hesteslagtning, The Horse Sacrifice, 1970, og
jeg ved at vor Store Leder ikke særlig godt kan lide Nørgaard, betragter
ham som en plattenslager og en kopist, engang sagde han noget
meget morsomt: ”Man bliver jo nødt til at slå et eller flere dyr ihjel, for at
blive en kendt kunstner i det her land, og det kan Evaristi og Brammer jo
skrive under på, det jeg kan skrive under på, er, at det er
historieforfalskning at påstå at Bjørnen fra Nørregaard ikke, i sine unge
dage, sammen med mange af ex-skolekunstnerne, ikke var sande,
revolutionære kunstnere, Gernes et al, så mit krav, på denne lortedag af
en påskedag efter 2 Marlboro 100 og to kopper kaffe, er at vi inviterer
Bjørn Nørgaard og samtidig, posthumt, inviterer Asger Jorn, som, som
de veloplyste, deribalndt i hvert tilfælde en enkelt af emergency
room-kunstnerne burde vide, faktisk var en ivirig støtte for revolutinen,
Rote Armé Fraction eksempelvis.
- Fuck You Art Lovers

No comments: